NIBE och Nobel inspirerar elever att förändra världen

Att fler ungdomar får upp ögonen för naturvetenskap, matte och fysik! Så kan man förenklat beskriva NIBE Industriers bidrag till utställningen ”Nobel Mot Nya Höjder”. En utställning som i september slog upp portarna i NIBEs nyrenoverade fastighet, på historisk mark. Nämligen exakt där NIBE-Verken föddes 1952. Christel Fritiofsson berättar mer.

– Det är som att en dröm gått i uppfyllelse! Att få skapa en plats där vi kan presentera NIBEs historia och hela koncernens arbete för hållbarhet samtidigt som vi stimulerar fler unga att arbeta med teknik, innovation och vetenskap är underbart. Att dessutom få göra det tillsammans med Nobelutställningen är nästan så att man får nypa sig i armen, säger Christel Fritiofsson, på NIBE Industrier.

I NIBEs vackert renoverade industrifastighet på Hannabadsvägen i Markaryd har utställningen Nobel Mot Nya Höjder Markaryd slagit upp portarna. Fastigheten, som tidigare rymde Bröderna Gustavssons Träindustri, ligger på exakt samma tomt som 1952 var platsen för Nils Bernerups etablering av NIBE-Verken. Historisk mark med andra ord.

– Det är lite som att knyta ihop säcken att vi är tillbaka på samma plats och just här kan visa upp både NIBEs och Markaryds utveckling som industriort. Den historiska utställningen speglar Markaryds resa sedan 50-talet och ger såväl unga som vuxna en möjlighet att återuppleva lokalsamhällets utveckling. Det är härligt att vandra genom årtiondena och uppleva hur vi levde och hur teknik har utvecklats på 60 år, säger Christel som varit NIBEs projektledare och till vardags är ansvarig för investerarrelationer på NIBE Industrier.

Nobel mot nya Höjder

Nobel Mot Nya Höjder Markaryd består av två delar: ett besök på Nobelutställningen i NIBEs lokaler och ett arbetsplatsbesök på en industri som visar hur nyutvecklad teknik används i verkligheten. Projektet är ett utbildningskoncept i Kronobergs grund- och gymnasieskolor som jobbar för att öka elevers intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. På nedanvåningen i NIBE Industriers fastighet kommer cirka 3 000 skolungdomar från Kronoberg att lära känna Alfred Nobels arbete och själva genomföra vetenskapliga experiment. Utställningen är redan en

succé med ett fulltecknat schema fram till jul, gällande skolbesök.

Lekfull utställning

– Utställningen visar på lekfullheten och kreativiteten i Nobelpristagarnas arbeten, något som skolelever och alla vi andra kan inspireras av. Utställningen lockade en kvarts miljon besökare i Stockholm – vi hoppas förstås att det ska bli en stor succé även i Markaryd, säger Olov Amelin, museichef Nobelmuseet.

Utöver att ha upplåtit en lokal för både den halvårslånga Nobelutställningen på bottenvåningen och den mer permanenta tidsresan på ovanvåningen, har NIBE Industrier spelat en central roll i utställningen ”En industriell resa med hållbarhet i fokus”.

– I NIBEs utställning visar vi konkret hur teknik och vetenskap bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Hållbarhet är ett modeord idag men det är något vi arbetat med länge och som finns i våra gener. Vårt företag är ett exempel på det, men det finns en rad andra duktiga entreprenörer i vår kommun. Att få bidra till att sprida såväl historia som värdefull kunskap är viktigt för oss eftersom vi är en del av det stora samhällsmaskineriet, både lokalt och globalt, säger Christel.

Tillsammans med tio andra företag i Markaryd erbjuder NIBE studiebesök för eleverna som en del av konceptet Maker tour – Mot nya höjder.

Unikt och rekordsnabbt projekt

För NIBE är satsningen en milstolpe i arbetet med att visa upp var man kommer ifrån och vad man vill skapa inom hållbarhet. Att förverkliga utställningen gick rekordsnabbt över sommaren.

– Tillsammans med kollegor i hela NIBE-koncernen har vi skapat en unik utställning på bara några korta sommarmånader. Det var svettigt värre emellanåt men vi har också haft mycket kul, med ett gott samarbete och vi är stolta över att ha skapat detta tillsammans med kommunen, Linnéuniversitetet, regionen och Nobelmuseet. Min största huvudvärk just nu är att hitta möjligheter att ta emot alla som vill besöka vår utställning. Men det är som man säger ett angenämt problem, avslutar Christel Fritiofsson med ett skratt.

Om du vill veta mer eller besöka utställningen, gå in på www.markaryd.com/nobel eller kontakta Christel Fritiofsson på NIBE Industrier.