Full fart för Proffsprofilen som satt 3 000 värmepumpar på 37 år – Möt proffsprofilen BJ Värmemontage

Det var en ren tillfällighet att Bengt Jonasson halkade in på värmepumpar. Men en lycklig tillfällighet. Idag är han en av Sveriges mest erfarna värmepumpsinstallatörer och sedan sex år är hans företag även serviceombud för NIBE. Ett lyckokast som fyller orderböckerna tillsammans med en snabbt växande utbytesmarknad. Möt Bengt Jonasson på BJ Värmemontage i vackra Kvicksund.

Invid Mälarens glittrande vatten kopplar Bengt Jonasson av med familj och vänner. När han inte befinner sig på sitt växande företag BJ Värmemontage förstås. Och det gör han ofta eftersom orderböckerna är fulltecknade, en bra bit in på 2019! Att hjälpa villaägare och fastighetsägare i trakterna runt Västerås och Eskilstuna med värmepumpsinstallationer och service är minst sagt efterfrågat i ”utbytestider”.

– Jag satte min första värmepump i en villa på Lidingö 1982. Då handlade det om grundvattenvärme och pumpen är sedan länge bytt. 37 år efter att jag startade firman har vi satt över 3 000 installationer och gör årligen ungefär 170 installationer av bergvärme, luft/vatten och frånluft. Det har varit en helt otrolig utveckling, säger Bengt Jonasson med ett skratt.

Makalös teknisk utveckling

I värmepumpens ungdom på 80-talet handlade många installationer om jord- och grundvattenvärme. På den tiden var en verkningsgrad på 2,5 overkligt bra. Idag är värmepumparnas förmåga dubblerad och maskinerna långt mer tillförlitliga. På BJ Värmemontage har det handlat väldigt
mycket om bergvärme de senaste 15-20 åren.

– Vi har satt runt 100 bergvärmepumpar om året under lång tid. Det är väldigt tydligt att vi nu befinner oss i en ny fas, ”utbytesfasen” med en snabbt växande eftermarknad, berättar Bengt.

Ungefär 80 procent av Bengts installationer handlar om bergvärme och resterande femtedel om luft/vatten och frånluft. Och det är just inom eftermarknaden och utbyten som efterfrågan ökar kraftigt.

– Det är naturligt eftersom många installationer av bergvärme och frånluft är runt 15 år och kunderna börjar fundera på byte. Oftast är det vid ett kompressorhaveri som saken avgörs och när kunderna förstår hur fint de nya värmepumparna utvecklats, med bättre effekt, lägre förbrukning och Uplink är valet enkelt. De byter upp sig och framtidssäkrar sin värme med en ny värmepump, berättar Bengt och fortsätter. Inom bergvärme är det framförallt NIBEs fantastiska invertermaskin NIBE F1255 som funkar

perfekt vid utbyte och som skyddar det befintliga hålet på ett oöverträffat sätt.

Fördelar att vara serviceombud jämte installatör

När Bengt för sex år sedan blev tillfrågad av NIBE Energy Systems om han kunde tänka sig att lägga till en stor sträng på sin lyra, dvs att bli serviceombud i regionen, uppstod ljuv musik. Valet var enkelt och har stärkt BJ Värmemontage väsentligt. Idag är firman ett ackrediterat kylföretag med fem kyltekniker och förmåga att inte bara installera nya maskiner utan ta hand om service och underhåll. Ett beslut som i ett slag breddade Bengts adresserbara marknad.

– Som serviceombud kommer vi i kontakt med långt fler kunder än vi gjorde tidigare. Vi hittar helt enkelt kunder vi inte visste fanns och breddar vår affär och kan följa kunden genom hela hens liv med värmepumpen. Bra för oss och bra för våra kunder.

Idag installerar Bengts kollegor NIBEs maskiner till 100 procent när det kommer till bergvärme, luft/vatten och frånluft. Samarbetet har troget utvecklats sedan starten 2002.

– Vi är extremt trogna NIBE och VILL synas nära NIBEs starka varumärke. När vi kommer ut till kunderna säger de alltid ”Nu kommer NIBE”… och det är så vi vill ha det, även om vi egentligen heter något annat, säger Bengt med ett skratt och fortsätter. Vi är stolta över att vara representant för NIBE och har haft en fantastisk utveckling sedan samarbetet startade och efter att vi blev serviceombud.

Fokus utbytesmarknad och fastigheter

Med fulltecknade orderböcker kan förstås entreprenören Bengt inte låta bli att tänka på utveckling. Ökad proaktivitet inom utbytesmarknaden innebär en enorm potential jämte en satsning på flerfamiljsbostäder och kommersiella fastigheter. Något som också förväntas komma mycket snabbt är kombinationen solceller och värmepump. Att driva en egen värmepumpsanläggning med egenproducerad el är en optimalt energieffektiv lösning.

– Vi kommer att öka våra satsningar på större fastigheter och företag där det finns massor att göra framöver inom energieffektivitet. Just nu håller vi på med värme till 54 lägenheter i ett radhusområde med fyra NIBE F1345:or och det är riktigt, riktigt roligt, avslutar Bengt Jonasson, VD och ägare av BJ Värmemontage i Kvicksund.

Bengt Jonasson på BJ Värmemontage

• Utbildad elingenjör och tidigare industrielektriker

• Startade elfirma vid 24 års ålder

• Startade BJ Värmemontage 1981 i Kvicksund, åtta anställda, omsätter 25 mkr om året