Fjärde generationen står redo för det stora utbytet på Gotland

Bland raukar, gutar och soldränkta sommarturister ligger en av NIBEs östligaste svenska samarbetspartner och installatörer. Yttergrens Rör i Visby. En 94-åring i fjärde generationen som nu rustar sig för ”Det stora utbytet”. Och när det ska till att bytas ut är det framförallt luft/vatten som gäller för Gotlänningarna, berättar Proffsprofilen Tim Yttergren.

–I vart och vart annat hus inne i Visby snurrar 15 år gamla luft/vatten värmepumpar som väntar på att bytas ut. Vi märker att efterfrågan på utbyte stiger och är redo för att ersätta gamla värmepumpar med NIBEs energieffektiva maskiner, framförallt NIBE F2120 som är väldigt populär hos våra kunder, berättar Tim Yttergren som driver Yttergrens Rör tillsammans med sin pappa Peter och bror Måns.

Yttergrens Rör i Visby närmar sig 100-års jubiléet med stormsteg. För Tim och brodern Måns väntar nästa etapp på resan och de förväntar sig att växa företaget i takt med ett fortsatt mycket starkt intresse för värmepumpslösningar. När företaget startades av Tims gammelfarfar Arthur 1924 handlande det mest om smideri och rörarbete på bondgårdar. När farfar Göran tog över rodret 1967 var det mitt i byggboomen med vvs-arbete och varmvattenberedare. Fokus på värmepumpar kom först på allvar i takt med att Tims pappa Peter tog över Yttergrens Rör 1998. Därefter har som sagt värmepumpsexplosionen varit ett faktum, om uttrycket ursäktas.

– För 15-20 år sedan kastade många villaägare ut el- och oljevärmen och tog in värmepumpar. Bergvärme framförallt utanför Visby och inne i Visby var det CTCs luft/vattenpumpar som regerade. Jag överdriver knappt om jag säger att 99 procent av alla värmepumpar inne i Visby kommer från CTC, säger Tim och skrattar.

Bergvärme på landet och luft/ vatten innanför murarna

Utanför Visbys ståtliga murar är det framförallt bergvärme som gäller på gårdar och i större villor. Bland många favoriter i NIBEs sortiment gillar Tim särskilt bergvärmesystemet NIBE F1155 med 200 liters varmvattenberedare. En snygg lösning som passar i mindre källare och lokaler med lågt i tak. Och när det kommer till det snabbt växande intresset för luft/vatten är det F2120 som lockar flest villaägare med sin överlägsna energieffektivitet.

–Vi säljer enbart NIBEs värmepumpar och de senaste åren har NIBE F2120 blivit ett mycket starkt kort för kunderna. Jag är imponerad över effektiviteten och fick i vintras ett skarpt kvitto på hur bra maskinen är när vi hade minus 15 grader i två veckor. När jag tittade på statistik från ett tiotal kunder var det bara ett enda hus där elpatronen hade gått in lite för att stötta och det var ett gammalt, dåligt isolerat hus. Imponerande och skönt att ha svart på vitt från kunderna att luft/vatten klarar vinterkyla kanonbra. Och de kunder som bytt ut en gammal luft/ vattenvärmepump mot F2120 berättar att de sänkt sin elförbrukning rejält, säger Tim.

”Kunden är min chef”

Att driva företag på Gotland är lite annorlunda jämfört med i storstan. Här känner alla alla och Yttergrens Rör är ett respekterat företagsnamn. VVS-firmorna samarbetar och skulle aldrig komma på tanken att ta medarbetare från varandra. Någon marknadsföring behövs inte, utan långa relationer och rekommendationer är det som gäller.

–Vi har inte ens en hemsida och förra året avslutade vi annonsering via Hitta och Eniro. Säljaren tyckte vi var galna men de förstår inte hur det funkar på Gotland. Gör man ett bra jobb får man ett nytt jobb och allt sprids. Med tanke på att firman har försörjt fyra generationer i snart 100 år kan man nog säga att vi tagit väl hand om vårt namn och kunderna, säger Tim.

Att jobba fritt, nära kunderna och med stor variation är det som Tim tycker bäst om. På förmiddagen drar han rör i en ladugård och på eftermiddagen installerar han en värmepump i en villa. Men fokuset är alltid det samma, kunden.

Fullt fokus på kunden

–Kunden är min chef. Utan kunderna har jag inget jobb att gå till. Jag värderar mina kunder högt och är väldigt mån om att hjälpa dem, oavsett tid på dygnet. Min hustru kan bli ganska trött på mig när jag tjatar med kunder på ICA men så är det att vara företagare i den här branschen. Man måste ställa upp i alla väder, säger Tim.

Tim menar att hans kundfokus är det samma som NIBEs.

–Jag har en väldigt bra relation med NIBE. Om jag skulle ringa min kontakt Fredrik Bäckman på julaftonen är jag säker på att han skulle ringa tillbaka, så trygg är jag i det. Sedan har vi fina kontakter på supporten som alltid ger oss känslan att vi snabbt kan hjälpa kunder i nöd. Som småföretagare är det väldigt viktigt att känna att jag har NIBE i ryggen och snabbt kan få hjälp. När det kommer till värmepumparna känns det som att de är NIBEs anställdas egna barn, så mycket bryr de sig, avslutar Tim Yttergren på Yttergrens Rör AB i Visby.