”Energin i luften är häpnadsväckande!”

Orden tillhör NIBEs egna expert inom luft/vattenvärmepumpar, Jonas Thörnqvist. Och det märks att han är passionerad över den energi som alldeles gratis omger oss och som fiffigt låter sig fångas in i stora lass av NIBE F2120. En energihjälte som nu firat två år!

Först lite återblick till fysiken i 8an. Temperatur är ett mått på hur snabbt molekylerna rör sig. Den lägsta temperaturen motsvarar därför att molekylerna inte rör sig alls. Det sker vid temperaturen minus 273,15 grader Celsius, som också kallas den absoluta nollpunkten. Såvida du inte befinner dig på universums kallaste plats, Bumerangnebulosan, där det råder nollpunkt, finns det alltså mycket energi att vinna ur luften som omger oss. Det har NIBE tagit fasta på som bekant.

– De flesta av oss glömmer att luften innehåller energi ända ner till den absoluta nollpunkten. Så att fånga energi vid 25 minus är en smal sak med vår senaste luft/vattenvärmepump NIBE F2120. Något som allt fler har fått upp ögonen för i vårt avlånga land. Med vårt fina SCOP ger maskinen i vissa delar av södra Sverige i stort sett lika bra energieffektivitet som en bergvärmepump, vilket är ett genombrott, berättar Jonas Thörnqvist, kommersiell produktchef för luft/vatten på NIBE Energy System.

Med lanseringen av den banbrytande luft/vattenvärmepumpen NIBE F2120 på Nordbygg 2016 sattes ett nytt rekord i energi-
effektvitet för NIBE. Med ett SCOP på över
5 fick den nya tekniska landvinningen installatörer och kunder att höja på ögonbrynen, och sänka energiförbrukningen. Lanseringen föregicks av en intensiv utvecklings- och testfas.

– Tekniken var rykande het och bara några år tidigare hade det inte gått att förverkliga. Utan en världsledande kompressor, vass mjukvarutveckling och oändliga tester i klimatkammare hade vi inte lyckats optimera alla delar i lösningen och skapa en så grym maskin. Vi flyttade helt enkelt gränserna med F2120 som ingen annan, berättar Jonas.

Fem gånger pengarna tillbaka

Att få ut fem gånger insatt kapital (SCOP 5) ur en luft/vattenvärmepump betyder två stora fördelar. Villaägaren slipper pruta på värmen men kan pruta på energiräkningen.
Samtidigt klarar F2120 tidens höga miljö- och byggkrav och är väldigt enkel att använda. Tillsammans med NIBEs övriga sortiment inom luft/vatten kan uppvärmning skräddarsys för kundernas ofta specifika behov och förutsättningar.

– Våra pumpar är skapade i och anpassade för det nordiska klimatet. De flesta timmarna under en värmesäsong ligger mellan -3 till +10 grader och det är under denna period som F2120 har mellan 80-95 procent av sin drifttid, beroende av var i landet installationen är. En så stor del av drifttiden avgör hur stor besparingen i slutändan blir, inte vad som sker när temperaturen sjunker under minus 20. Med hjälp av inverterstyrningen kan man bromsa maskinen till den nivå som passar för stunden så varför överproducera värme? Man kan göra en jämförelse med bilindustrin och downsizing av motorer. Det är ju knappast energieffektivt att pendla till jobbet i en mullrande V8, utan det gäller att skapa energieffektivitet för de många dagarna och vardagen, inte för den enstaka accelerationen vid rödljuset, säger Jonas.

Unika lösningar i F2120 och viktiga lärdomar

Lanseringen av den inverterstyrda NIBE F2120 var en milstolpe för NIBEs utvecklingsavdelning. Genom att kombinera varvtalsstyrning med tekniken EVI (insprutning av köldmedium i kompressorn) och låta det styras av en helt nyutvecklad mjukvara var ett framsteg som var helt världsunikt för luft/vattenvärmepumpar. Ett jättekliv för värmepumpars utveckling.

– Vi har lärt oss massor på resan och har haft ovanligt få barnsjukdomar. Faktum är att utmaningarna varit extremt få i relation till hur många pumpar vi snabbt sålt och det är ett kvalitetssignum vi är stolta över. Ett gediget utvecklings-och kvalitetsarbete som mina kollegor kan vara mycket stolta över, säger Jonas.

Utöver att vara energieffektiv utöver det vanliga har NIBE F2120 konstruerats för att leva länge. Med noggranna materialval och en robust konstruktion är värmepumpen byggd för ett långt liv. Med garantin och trygghetsförsäkring erbjuds bekymmersfri trygghet i upp till 16 år.

– I styrningen av värmepumpen har vi massor av funktioner för att skydda kompressorn ifrån att arbeta utanför gränsvärden. Värmepumpen arbetar alltid optimalt utifrån funktionsperspektivet och just den typen av intelligent teknik påverkar ofta också livslängden på produkten, berättar Jonas.

Energieffektivitet för hela Sverige

Med NIBE F2120 rubbades gamla föreställningar. Idag monteras luft/vattenpumpar i hela Sverige, i alla klimatzoner. Från Ystad till Haparanda.

– Det installeras luft/vattenpumpar i hela landet. Just Norrland erbjuder stabila vintrar med stabila temperaturer som passar NIBE F2120 väldigt bra. Och det är inte många dagar på året som kvicksilvret kryper under minus 25 grader så luft/vatten funkar bra även i ymning vinterskrud, skrattar Jonas och tillägger. Om det sedan är minus 30 grader några dagar blir ändå årsbesparingen imponerande. Så det gäller att se till helheten och undvika att överdimensionera system. Det blir bara dyrare och som sagt, det är onödigt att pendla till jobbet i en törstig V8, säger Jonas.

Att luft/vatten också är ett starkt alternativ till bergvärme är ett faktum i exempelvis Sundsvall där det på vissa platser är långt ner till berget, varför NIBE F2120 kommit att bli en vinnande modell. Och 15-20 år efter den stora värmepumpsruschen i Sverige är det många villaägare som vill uppgradera med nästa generations värmesystem.

– När vi nu står inför det stora utbytet är det tydligt att intresset för luft/vatten är väldigt starkt. Och just NIBE F2120 lämpar sig särskilt bra och kan även kliva in och lösa värmebehovet i villor med fjärrvärme, befintlig luft/vatten eller till och med bergvärmeanläggningar ifall hål behöver renoveras eller borras djupare och det inte är möjligt. Med vår fortsatta utveckling av systemen med fokus på nya köldmedier, mjukvaruutveckling och nya tjänster ser vi fram emot att fortsätta driva utvecklingen inom luft/vattenvärme-
pumpar, avslutar Jonas Thörnqvist, kommersiell produktchef för luft/vatten på NIBE Energy Systems.