Karriär
Vi som jobbar här
Så enkelt monteras solceller på taket

 

”Vi BrInner för ditt besök”

Elin Hagenstam – Customer Relations manager

Personliga möten är roten till långvariga relationer. Så skulle visionen kunna låta i teamet som styr över NIBEs alldeles egna Hall of Fame, Marknadscenter i Markaryd dit över 5 000 hängivna besökare vallfärdar årligen. Sedan hösten 2017 är det Elin Hagnestam som leder teamet som skapar minnesvärda besök och utbildningar i världsklass.

– Jag tycker mycket om mitt arbete. Ingen dag är den andra lik och jobbet är lika varierande och spännande som människorna vi tar emot på Marknadscenter. Våra besökare och ”studenter” kommer från när och fjärran. Det är en glädje att möta trevliga installatörer, serviceombud och besökare och att välkomna in dem bakom kulisserna på NIBEs värld, säger Elin Hagnestam som sedan hösten 2017 leder teamet som utbildar och tar emot besök.

Just Marknadscenter i Markaryd är navet för Elins arbete. En mötesplats med massor av möjligheter för teknikutbildning och kunskapsöverföring, för att inte tala om trevliga middagar och möten i NIBEs egna pub. Elins avdelning samarbetar nära med svenska ute- och innesäljare samt exportsäljarna som ofta bjuder in partners till besök. Men Elins team arbetar även på ytterligare en central plats för NIBE. Receptionen på huvudkontoret, där kollegorna Veronica Nilsson, Terese Svensson och Stina Nilsson möter tusentals besökare varje år och besvarar cirka 175 000 telefonsamtal med sprudlande energi.

– Tjejerna i receptionen är otroligt serviceinriktade och lotsar vant besökare rätt. Oavsett om de kontaktar oss per telefon eller genom ett besök. De gör ett fantastiskt arbete med att få våra besökare att känna sig varmt välkomna. NIBE strävar efter hög kvalitet i allt och ett ”first impression” får man bara en gång, berättar Elin.

 

Så enkelt monteras solceller på taket

 I Elins team ingår sju personer, inklusive henne själv. Utöver receptionisterna arbetar Mats Edvardsson med i första hand de svenska utbildningarna och Jennie Ahlqvist har ansvar för besök och sedan i höstas har avdelningen förstärkts med Annette Karlsson. Totalt sex kvinnor och en man alltså.

5 000 (olika) besök om året

Och det är en salig blandning av besök som Elins team tar hand om årligen. Huvudsakligen kan NIBEs gäster delas upp i två kategorier. 1. Besök. 2. Utbildningar. När det kommer till besök är det allt mellan himmel och jord. Det handlar exempelvis om studiebesök, företagsbesök, besök av skolklasser eller dotterbolag och deras kunder, aktie-
spararträffar, för att inte glömma nämna de populära fabriksbesöken. På just fabriksbesöken får besökarna uppleva hur kvalitetsarbetet går till i ”verkligheten” och vilket lagarbete det är att få ut produkterna i världen. När det handlar om utbildningar välkomnas installatörer eller serviceombud som spenderar en dag med både teori och praktik.

– Våra utbildningar är väldigt uppskattade, för att inte säga viktiga för våra partners förmåga att växa och utvecklas. Det kan handla om att nya installatörer behöver en grundutbildning i frånluftsvärmepumpar, vad man bör tänkta på vid dimensionering av större fastigheter eller en veckolång kylutbildning som vi arrangerar tillsammans med Kunskapscentrum i Markaryd, berättar Elin. 

Utbildningar som skapar framgång

Om man är serviceombud till NIBE eller installatör som tagit del av NIBEs marknadspaket är det kostnadsfritt att ta del av NIBEs digra utbildningsprogram. Endagsutbildningar som blandar teori och praktiska övningar i NIBEs imponerande teknikpark under Marknadscenter, där många olika värmepumpar är installerade och faktiska felsökningar och åtgärder kan iscensättas under kontrollerade former, dvs ”learning by doing”. Ett eldorado för teknikintresserade och värmepumpsvänner. Framförallt är det svenska installatörer och serviceombud som utbildas i Markaryd men allt oftare även besökare från hela Europa och världen.

– Vår utbildare Mats är fantastiskt kunnig och duktig på att engagera ”studenterna”. Vår teknikpark bjuder in till praktiska övningar som sätter sig i fingrarna, kunskaper som våra duktiga installatörer sedan tar med sig ut på fältet. Sedan sker ofta en hel del kunskapsutbyte mellan deltagarna som får en chans att avslappnad peppa varandra och dra lärdomar av erfarenheter från installationer över hela Sverige. Så mycket av värdet ligger också i möten mellan deltagarna, säger Elin.

Repetition kunskapens moder

I takt med att värmepumpar, ventilation och kyla blir mer och mer effektiv blir tekniken bakom den mer avancerad. Desto större behov av att ”hänga med” i utvecklingen och säkerställa att man har de senast kunskaperna inom varje produktområde.

– Utmaningen kan man säga är att samtidigt som produkterna blir mer och mer avancerade ska de bli enklare och smidigare
att installera och lätta att använda. Då gäller det att se till att man hela tiden är uppdaterad och bäst på sin specialgren som installatör och/eller servicetekniker. Hos oss finns marknadens bästa kunskaper inom exempelvis dimensionering av stora fastigheter, frånluft eller bergvärme. En utbildning är väl spenderad tid, en investering likväl personlig som företagsmässig och ger massor tillbaka, säger Elin.

Som sagt handlar det främst om utbildningar för installatörer och serviceombud, men alla är välkomna, så även hustillverkare, fastighetsskötare och olika konsulter.

– Vi märker på våra studenter att kunskapsnivån inom värmepumpar verkligen höjts generellt i Sverige, i takt med att tekniken nu är beprövad och funnits länge. Samtidigt ställer slutkunderna höga krav på snabb hjälp och kvalitet så det gäller för installatörer och serviceombud att ligga steget före. Bästa sättet att göra det är en utbildning hos oss, avslutar Elin Hagnestam, Customer Relations Manager på NIBE Energy Systems.

_