Familjen Höglind-Aldorsson

Smidigt och poolanpassat.

Den 18 år gamla oljepannan puttrade på rätt bra, men Peter och Sofia började ändå så smått göra research på alternativa uppvärmningssystem. Och det var tur. Plötsligt vid jul för ett och ett halvt år sedan gav pannan upp. Komponentfel och annat strul fick familjen att göra slag i saken och genomföra ett byte till NIBE F1255-16.

När Peter och Sofia gjorde research utgick de från flera kriterier. Först och främst ville de inte ha ett system som skulle ta extra tid i anspråk. Dessutom behövde de hitta en uppvärmning som även gick att ansluta till poolen.

– En tredje sak jag önskade var att det skulle vara enkelt att övervaka det nya värmesystemet, berättar Peter. Valet föll efter många olika offerter till slut på bergvärmepumpen NIBE F1255-16. Modellen hade flera tillbehör att komplettera med, passande nog bland annat uppvärmning till poolen. Möjligheten att koppla upp sig via NIBE Uplink, ett system som övervakar och kan styra värmepumpen, var också avgörande för familjens val.

– Ett starkt skäl till att vi valde pumpen är att den är varv talsstyrd, den anpassar sig till rådande miljö och effektbehov. Men också tryggheten att veta att vi får information, om det skulle inträffa ett driftsstopp när vi inte är hemma, tilltalade oss. Och så är jag teknikintresserad, jag gillar nya saker!

NIBE UPLINK med funktioner som ”Historik” och ”Ändra inställningar” har också varit till stor hjälp för injustering av systemet och för att optimera anläggningen i början, tycker Peter.

En bra installatör gjorde att allt förlöpte smidigt. Bergvärmepumpen placerades i husets tidigare tvättstuga då anläggningen krävde mindre yta och nära anslutning till energibrunnen. Under det gångna året har de sparat cirka 23.000 kronor i uppvärmningskostnader. Detta slås möjligen kanske bara av en sak.

– Att en septemberkväll glida ner i poolens 28-gradiga vatten, säger Peter.

På NIBE ser man att allt fler nya kunder är precis som Peter, välinformerade och noga med vad de väljer.

– De går inte bara till sin vanliga installatör, utan de gör sin läxa och de vill veta vad det är de väljer. Då är det viktigt att som installatör vara med och kunna tala samma språk om man vill vinna affärer, säger Per Törnkvist på NIBE.